Tegen welke problemen loop je als expat aan?

Tegen welke problemen loop je als expat aan?

Berichtdoor Expatresearch » ma 05 mar 2012, 13:12

Hallo BVNers

Als student aan de HES in Amsterdam doe ik een onderzoek voor mijn studie. Ik probeer erachter te komen welke problemen expats ervaren als ze nog uitgezonden zijn. Verder is het voor mij interessant wat een expat zoal meemaakt bij terugkeer naar Nederland. Bijvoorbeeld in hoe verre een expat begeleid wordt bij terugkeer naar Nederland door het bedrijf waarvoor hij/zij is uitgezonden. Ik kijk uit naar jullie reacties!
Expatresearch

Re: Tegen welke problemen loop je als expat aan?

Berichtdoor zigeuner » ma 05 mar 2012, 14:43

Het grootste probleem is wat mij betreft, en ook veel collega's, terugkeer naar Nederland.
Als je je hebt uitgeschreven uit je gemeente is het bijna onmogelijk om je weer in te schrijven en bv een paspoort te vernieuwen.
Dus een tip voor iedereen die voor een periode naar het buitenland vertrekt; Schrijf je NOOIT uit bij het gemeente register!
Hoewel dit eigenlijk wel verplicht is.
zigeuner

Berichtdoor Expatresearch » di 06 mar 2012, 09:58

Ok interessant Zigeuner, en op professioneel gebied? Is er voldoende begeleiding door het bedrijf waarvoor je bent uitgezonden? Hadden ze nog een plek voor je vrij of er een plekje vrijgemaakt? En toen je eenmaal weer aan de slag ging, waren en toen problemen of ging het soepel?

Dank je
Expatresearch

Berichtdoor BVN admin » di 06 mar 2012, 10:30

Beste Expatresearcher,

Voor meer informatie kun je terecht op Wereldomroep.nl en de dossiers raadplegen.
Verder kunnen er oproepen geplaatst worden in de RNW LinkedIn groep: http://www.linkedin.com/groups?home=&gid=2633646.

Veel succes met je onderzoek!
BVN admin
Beheerder

Website: http://www.bvn.tv

Berichtdoor rvqx » di 17 dec 2013, 03:19

Wat mij ook verbaast is dat je, na pensionering, geen aow-pensioen krijgt over de tijd, dat je in het buitenland hebt gezeten. En dat, terwijl je wel AOW-premie moet betalen, ook over de tijd in het buitenland. 25 Jaar geleden had ik een erfenis ontvangen en ben toen 2 jaar in het buitenland geweest. Wel bleef ik belastingplichtig en toen ik weer terugkwam, wist de belasting mij te vinden en ging ervan uit, dat ik in die tijd een fors inkomen had.
En dat, terwijl mijn inkomen juist negatief was, tenminste ik was beroofd door de politie in Indonesie, maar dat is weer een ander verhaal.
rvqx

Berichtdoor rgeenen » za 21 dec 2013, 05:57

Ik heb totaal geen problemen als expat. De reden, na mijn 2 jarig contract in LA ben ik gewoon gebleven en nooit meer teruggegaan naar nederland en dat is 32 jaar geleden. Nu ben ik gepensioeneerd en enjoy it.
rgeenen

Website: http://MyIndoWorld.com

Terug naar “%s” Babbelbox