slechte ontvangst

Re: slechte ontvangst

Berichtdoor jw » vr 14 nov 2014, 21:43

Kan iemand in Zuid-Oost Azië mij uitleggen waarom er door zovelen wordt aangenomen dat een 180cm schotel ruimschoots volstaat voor dat wel heel erg zwakke C-Band signaal van Thaicom5?

jw/moderator
Dit bericht is geschreven als forumlid, tenzij ondertekend als moderator.
Voor leden met ontvangst/schotel installatie vragen/problemen is het handig als zij hun locatie vermelden.
jw

Berichtdoor Joost-Buriram » ma 17 nov 2014, 07:00

Nou beste jw/moderator, dat is omdat als je de richtlijnen van BVN zelf volgt, je in Thailand ruim voldoende hebt aan een schotelformaat van 180cm en ik had een paar jaar geleden nog goede ontvangst met een schotelformaat van 150cm, maar het lijkt mij dat de satelliet overbelast raakt, of steeds zwakker wordt en aan vervanging toe is.

Kijk maar eens op de site van BVN bij ontvangst in Thailand, daar wordt door BVN, bij 36 EIRP in dBW een schotelformaat aangeraden tussen de 160 en 200cm en bij 37 EIRP in dBW een schotelformaat tussen de 145 en 180cm en Thailand zit bijna overal tussen de 36 en de 37 EIRP in dBW, in het westen zelfs hoger.

http://www.bvn.tv/ontvangst

Afbeelding
Joost-Buriram

Berichtdoor jw » ma 17 nov 2014, 11:58

Die kaart is van Lyngsat en toont de signaalsterkte van de transponder onder ideale omstandigheden en de schoteldiameter waarde die daarbij aangegeven wordt geldt voor die ideale omstandigheden. Maar die ideale omstandigheden zijn er bijna nooit en zeker niet in de tropen. Voor een goede, ongestoorde, ontvangst moet daar dus voor gecompenseerd worden. Hier het resultaat van de berekening: http://www.flysat.com/dish.php

Grote schotels zijn ook grote windvangers en het komt regelmatig voor dat na verloop van tijd de schotel net genoeg verdraaid is dat de ontvangst verslechtert.

jw/moderator
Voor leden met ontvangst/schotel installatie vragen/problemen is het handig als zij hun locatie vermelden.
jw

Berichtdoor Joost-Buriram » di 18 nov 2014, 04:59

Dus BVN zelf geeft zelf verkeerde informatie over de ontvangst en schotelformaat, daar zijn we dan lekker mee, want velen houden natuurlijk deze tabel aan en krijgen later extra kosten omdat de tabel niet de juiste is en ze (net als ik) een nieuwe grotere schotel moeten kopen.
Verder ik snap niet dat jij, als moderator van dit forum en iemand die wel weet welke tabellen we moeten aanhouden, hierover BVN niet eens een keer aanspreekt, zodat ze de ontvangst gegevens kunnen wijzigen of aanpassen.
Joost-Buriram

Berichtdoor jw » di 18 nov 2014, 19:54

Een paar jaar geleden heb ik hier uitgebreid over geschreven maar dat onderwerp heeft plaats moeten maken voor de mis verkiezing ... helaas.
jw

Terug naar “%s” Azië