BVN verdwenen

BVN verdwenen

Berichtdoor rob_aerts@xtra.co.nz » vr 28 jun 2013, 22:40

Even een vraag... Sinds vandaag geeft BVN alleen maar een zwart screen. Gisteren was 't nog OK, vandaag is er niets. Andere zenders via D2 zijn prima. Ook kan ik zien dat er een signaalcarrier is en dat de kwaliteit goed is, via de info button van mijn sateliet box. Ben ik de enige die daar vandaag last van heeft in New Zealand? Groetjes, Rob.
rob_aerts@xtra.co.nz

BVN verdwenen - geen beeld wel geluid OptusD2

Berichtdoor Tukituki » za 29 jun 2013, 22:24

Rob, je bent niet de enige. Op zaterdagochtend (29/6) om 8 uur was er inderdaad geen beeld, wel normaal geluid en een normale signaal indicatie. Om 8.35 uur begon Nieuwsuur wat ik wilde zien bij de koffie maar omdat er nog steeds geen beeld kwam heb ik BVN uitgezet. Gedurende deze lange storing was er wel beeld en geluid bij de andere zenders op Optus D2 die ook verzorgd worden door Globecast.

Rond het middaguur was er weer beeld.

Overigens gebeurt het ook nog steeds dat het BVN beeld en geluid enkele seconden wegvallen, dat gebeurt 1 tot 2 keer per uur 24/7 en is zeer storend bij discussieprogramma's.

Het problem ligt zeker niet aan het materiaal dat BVN doorgeeft aan Globecast maar aan de gebrekkige en ongeinteresseerde manier waarop Globecast dit aan ons doorgeeft. Er is geen continue controle op de uitzending. En het is onbegrijpelijk dat BVN niet in staat is om een betere dienstverlening van Globecast voor elkaar te krijgen.

Lees ook mijn uitvoeriger bericht van 9/2/2013 "Globecast service onvoldoende".

Ik verzoek alle BVN kijkers in Nieuw Zeeland en Australie meer klachten op het forum te plaatsen over de ontvangst storingen in de hoop dat de leiding van BVN er nu eindelijk eens iets aan gaat doen.

Edward, Hastings, Nieuw Zeeland
Tukituki

Re: BVN verdwenen

Berichtdoor BVN distributie » ma 01 jul 2013, 20:01

Het klopt dat er een probleem was met het beeld van BVN rondom dit tijdstip met zogenaamde "black frames". De storingstijden waren 21:44:30 GMT/UTC Black Frame detected en 21:45:24 GMT/UTC Black Frames Resolved.

De oorzaak is niet meer terug te herleiden, vermoedelijk een probleem met de glasvezelverbinding naar Sydney.

Het probleem was er dus maar minder dan een minuut lang. Wellicht dat sommige ontvangers/stb's hierdoor een probleem hadden en een reset/reboot nodig hadden. Dat is echter per type ontvanger verschillend. Bij problemen is een reset/reboot altijd aan te bevelen.
BVN distributie

Berichtdoor BVN distributie » wo 03 jul 2013, 15:58

Het klopt dat er een probleem was met het beeld van BVN rondom dit tijdstip met zogenaamde "black frames". De storingstijden waren 21:44:30 GMT/UTC Black Frame detected en 21:45:24 GMT/UTC Black Frames Resolved.

De oorzaak is niet meer terug te herleiden, vermoedelijk een probleem met de glasvezelverbinding naar Sydney.

Het probleem was er dus maar minder dan een minuut lang. Wellicht dat sommige ontvangers/stb's hierdoor een probleem hadden en een reset/reboot nodig hadden. Dat is echter per type ontvanger verschillend. Bij problemen is een reset/reboot altijd aan te bevelen.
Inmiddels is hier toch meer over bekend. Het blijkt een "vastgelopen" encoder te zijn geweest bij Globebast. Deze is binnen één minuut gereset.
BVN distributie

Berichtdoor Tukituki » za 06 jul 2013, 23:25

Ik dank BVN voor het deze keer serieus onderzoeken van deze storing en het aan ons doorgeven van de informatie van Globecast.

Ik herinner mij dat bij het aanzetten van de ontvanger het beeld een kwartier uur weg bleef en ik daarna de ontvanger heb uitgezet. Een half uur daarna weer geprobeerd en nog steeds geen beeld. Weer uitgezet. Een paar uur daarna nog eens geprobeerd en toen was alles weer goed. Reboot van de ontvanger was dus geen oplossing.

Mijn vermoeden is dat de korte storing in de kabel van BVN naar Globecast Sydney het beeld in de Globecast doorzendapparatuur (encoder?) heeft uitgeschakeld en dat Globecast dat pas na langer dan een uur in de gaten kreeg.
Het was daar ook nog nacht.

De reset/reboot had dus eerder moeten plaats vinden bij Globecast en niet bij onze ontvangers.

Helaas weet ik intussen dat informatie van Globecast altijd met enig wantrouwen gelezen moet worden.

De laatste dagen is er weer af en toe vals geluid (gejengel) en het beeld en geluid valt nog steeds regelmatig enkele seconden weg.

Edward

Hastings, Nieuw Zeeland
Tukituki

Terug naar “%s” Australië en Nieuw Zeeland