Slechte ontvngst in Midden Oosten

Slechte ontvngst in Midden Oosten

Berichtdoor Sana'a » di 07 dec 2010, 16:27

Ik zit nu 3 jaar in Yemen en in deze periode is de frequentie van BVN op de Hotbird satelliet al 2x veranderd.
Sinds de laatste wijziging hebben we praktisch geen ontvangst meer.
Volgens BVN hebben zij geen invloed op deze frequentie- veranderingen.
Dit lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
Is het geen kwestie van "meer betalen, meer rechten"?
Andere zenders hebben in "mijn tijd" nog nooit een frequentie verandering doorgevoerd.

Daarnaast vraag ik mij af waarom RNW/BVN geen frequentie ruimte inhuurt op 1 van de Arabische satellieten: Arabsat of Nilesat.
Er is wel geld om op deze beide satellieten (die hetzelfde gebied bestrijken!) een niet-bewegend plaatje te laten zien met het logo van RNW onder de naam Amsterdam (www.hunaamsterdam.nl).

Weet iemand wat de kosten zijn voor een frequentie op de volgende satellieten: Hotbird, Arabsat en Nilesat?
Of moeten we deze gegevens met de W.O.B. (wet openbaarheid bestuur) achterhalen?
Sana'a

Re: Slechte ontvngst in Midden Oosten

Berichtdoor Publieksvoorlichting » wo 08 dec 2010, 11:27

BVN heeft geen invloed op de frequentiewijzigingen en huurt geen ruimte op Arabsat of Nilesat. Ook zijn wij niet verantwoordelijk voor een niet-bewegend plaatje met het logo van RNW onder de naam Amsterdam (www.hunaamsterdam.nl). Kijk voor klachten ontvangst op: http://www.bvn.nl/faq/Ontvangstproblemen Wij hopen dat u hiermee de ontvangst kunt verbeteren.
Publieksvoorlichting

Website: http://www.bvn.tv

Berichtdoor jw » wo 08 dec 2010, 11:36

hunaamsterdam.nl is rnw.nl/arabic

NPO
Sumatralaan 45
1217GP HILVERSUM
Netherlands
Dit bericht is geschreven als forumlid, tenzij ondertekend als moderator.
Voor leden met ontvangst/schotel installatie vragen/problemen is het handig als zij hun locatie vermelden.
jw

Re: Slechte ontvangst in Midden Oosten

Berichtdoor Sana'a » wo 08 dec 2010, 12:30

Dat BVN geen invloed heeft op frequentiewijzigingen gaat er bij mij niet in.
Waarom hebben andere zenders geen last van frequentie wijzigingen?

Ik weet dat BVN geen ruimte inhuurt op Nilesat of Arabsat.
Mijn vraag is waarom niet?
Als dat een kosten probleem is stel ik voor om de ruimte op 1 van deze satellieten die wordt gebruikt voor de zender "Amsterdam", te gebruiken voor BVN.

Hoe de verantwoordelijkheden liggen tussen BVN en RNW is mij onduidelijk.
Wanneer ik een mail stuur naar RNW krijg ik een antwoord van BVN.
Lijkt mij dat het een broekzak/vestzak constructie is.
Dus als er op mijn scherm tijdens het "kijken" naar de zender "Amsterdam" een website wordt getoond die automatisch wordt doorgelinkt naar de website van RNW, lijkt het mij dat BVN daar meer van af weet.

V.w.b. de oplossingen voor ontvangst problemen die u aanreikt: ik heb een schotel van 3,50 meter doorsnede, een LNB die zijn gelijke niet kent in NL en een receiver van hoog niveau.
Ook is mijn schotel professioneel uitgericht.
Dat is ook nodig omdat ik aan de rand van de Hotbird footprint woon.
U bent de veroorzaker van problemen die zich voordoen na de frequentie wijziging in Azië.
Ik, en alle andere ex-kijkers in Azië, kunnen alleen maar hopen dat er binnenkort weer een frequentie wijziging komt.
Sana'a

Berichtdoor jw » wo 08 dec 2010, 13:18

@ Sana'a
Je zit technisch gezien buiten de footprint van Hotbird 6 maar met zo'n schotel moet het kunnen. Maar met een EIRP van rond de 30 dBW moet die dan wel uiterst nauwkeurig op Hotbird 6 gericht worden en niet op het gemiddelde van 6, 8 en 9.
Verder, je bent de enige niet die problemen heeft (of heeft gehad) met de nieuwe frequentie. Als je hier op het forum naar Hotbird zoekt dan kom je nogal wat ellende tegen. Wat nogal eens voorkomt is dat de ontvanger tijdens het zoeken niet de juiste transponder gegevens heeft vastgelegd. De juiste instelling is videoPID 2011, audioPID 3011 en SID code 17311. Check eens of dit correct in de ontvanger is vastgelegd. Zo niet, dan wordt het handwerk en zelf corrigeren en/of zoeken. Helaas ...

Mocht er helemaal niets meer lukken dan zou je kunnen proberen of je BVN via Thaicom 5 kunt ontvangen. Daar heb je in Sana een 240 cm schotel voor nodig dus die van jou is meer dan groot genoeg. Maar dat is de C band en niet Ku en met C band ontvangst heb ik geen ervaring dus ik weet niet of je LNB en ontvanger daarvoor geschikt zijn. Ik weet alleen dat voor de C band LNB skew niet nodig is. Hopelijk weet iemand anders het antwoord.

Sterkte!

Noot: Het footprint plaatje dat BVN toont is de footprint van Hotbird 8. Niet die van Hotbird 6. Wat overigens voor Jemen geen verschil uitmaakt. Jammer dat BVN niet op Hotbird 9 zit. Was voor jou net even gunstiger geweest.
Voor leden met ontvangst/schotel installatie vragen/problemen is het handig als zij hun locatie vermelden.
jw

Berichtdoor Sana'a » wo 08 dec 2010, 13:36

@jw
Er is wel een beetje ontvangst maar dit is alleen tussen 09.00u en 18.00u mogelijk.

Mijn schotel gebruiken voor de thaicom is niet wenselijk voor mij om 2 redenen:
1- thaicom heeft een vertraging van (ik geloof) 6 uur.
2- ik wil hotbird blijven ontvangen voor de andere zenders.

Ik zal dus een extra schotel (+LNB) moeten aanschaffen. kosten: $150.
Met het risico dat dat voor niets is als de frequentie binnenkort weer wordt veranderd.

Mijn hoop is gevestigd op BVN die:
a- krachtiger gaat uitzenden of
b- ruimte inhuurt op de Nilesat of Arabsat of
c- een nieuwe frequentie wijziging doorvoert

Dit zal waarschijnlijk ijdele hoop blijken want ik heb zelden een arrogantere, klant-onvriendelijkere overheidsinstantie meegemaakt als BVN/RNW.

BTW: weet jij of ik BVN op de Astra 4A kan ontvangen in Sana'a, Yemen?
Sana'a

Berichtdoor jw » wo 08 dec 2010, 13:53

@ Sana'a
Ja, met een schotel van dat formaat is Astra 4A te ontvangen. Ook daar zit je buiten de footprint maar dat zegt niet alles. Ik zit zelf in midden Spanje en kijk met plezier via Astra 2D naar de Engelse TV, BBC en ITV, alle zenders. Als je op de footprint van Astra 2D afgaat ( http://img370.imageshack.us/img370/8474/astra2dwd5.jpg ) kan dat dus niet. En toch is de schotel maar 120 cm.

Nadeel van Astra 4A is wel dat het zenderaanbod erg gering is. Zie viewtopic.php?f=15&t=570

Even opzoeken wat je voor tweede schotel nodig hebt. Kom ik op terug.
jw

Berichtdoor jw » wo 08 dec 2010, 14:17

@Sana'a
Een tweede schotel voor Astra 4A lijkt me niet zo'n geweldige oplossing. Ook die zal ergens in de buurt van de 240 - 300 moeten liggen. Ik ben bang dat je in een dode hoek zit.
jw

Terug naar “%s” Midden-Oosten