Dagelijks wegvallen signaal

Dagelijks wegvallen signaal

Berichtdoor pedraformosa » do 19 nov 2015, 06:09

Ik zit ten noorden van São Paulo Brazilie, in de omgeving van Campinas en mijn schotel heeft een "ongehinderd zicht" op de Eutelsat 113 West A satelliet. Ondanks de kleine elevatiehoek was de ontvangst altijd doorgaans redelijk goed te noemen. Met het EIRP in dBW van 49 wordt een schotel van 50 - 70 cm aangeraden; mijn schotel is er echter een van 1m 50 en van het gesloten type.
De laatste weken echter valt het signaal van BVN meestal ´s avonds gedurende een tijdje helemaal weg zoals trouwens alle zenders op dezelfde transponder. Het signaal van Reuters blijft gewoon normaal te ontvangen.
De ontvanger geeft dan aan dat signaal helemaal ontbreekt.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn en hebben meer lezers van dit forum hiermee te maken?
pedraformosa

Re: Dagelijks wegvallen signaal

Berichtdoor basbouw » ma 23 nov 2015, 02:57

Hoi, ik woon in Lima, en kijk vrijwel dagelijks. Ik heb geen enkel probleem met het signaal, is altijd rond de 90% en kwaliteit iets van 74%.
Misschien is je schotel wat uit het lood geraakt, of staat je LNB verkeerd gedraaid ( dat zie je dan vooral op de kwaliteit ). Mijn schotel is 90cm.
basbouw

Website: http://www.online.pe

Berichtdoor pedraformosa » ma 23 nov 2015, 03:55

Hoi Basbouw, Bedankt voor je reactie.
De schotel staat hier precies afgesteld zowel wat betreft de azimute, skew en elevation.
De waarden 90% en 74% heb ik hier nog nooit gehaald, tenmiste niet via deze sateliet; ik moet hier tevreden zijn met 52% en 43%.
Normaal ging dat redelijk goed, doch enkel de laatste tijd zit ik met die onderbrekingen; het signaal valt dan helemaal weg (0%).
Merk op dat Lima een heel stukje noordelijker en westelijker ligt zodat voor jullie daar de elevatiehoek op ong. 46,3 graden komt; hier is dit maar 13,8 graden, wat heel weinig is. Vandaar het verschil ook in signaal en kwaliteit en dat zelfs met een grotere schotel.
Ik denk dat het voor BVN, gezien het feit dat ze heel Zuid Amerika willen bestrijken, niet zo´n goede keuze is geweest om destijds met het overschakelen naar een andere sateliet voor de satmex 6 (nu Eutelsat 113 west) te kiezen. De oude sateliet gaf een heel goede ontvangst.
Over deze satelietwisseling heb ik trouwens al meer klachten voorbij zien komen. Ze hadden destijds mijns inziens beter voor de Hispasat kunnen kiezen. Jammer dat wij er hier klaarblijkelijk niet zo bijhoren.
pedraformosa

Berichtdoor jw » ma 23 nov 2015, 13:17

pedraformosa, omdat je zo'n zwak signaal hebt denk ik dat er iets mis kan zijn met de opkijkhoek. Wat voor schotel heb je? Een ronde of een ovale (offset) schotel? Bij een offset schotel altijd de gradenverdeling op de montagebeugel gebruiken! Zo'n schotel kijkt aanmerkelijk hoger dan hij lijkt te kijken. Afhankelijk van de breedte/hoogte verhouding zo'n 20 a 22 graden hoger.

Afbeelding

Omdat jouw opkijkhoek minder is dan die pakweg 20 graden staat de schotel - als het een ovale schotel is - goed wanneer hij naar de grond lijkt te kijken.
jw

Berichtdoor pedraformosa » ma 23 nov 2015, 14:30

JW,

Bedankt voor je reaktie, maar ik ken het verschil wel tussen een offset en primefocus schotel. De schotel die ik heb is er een van 1m50 primefocus.
Heel deze kwestie speelt al vanaf 2009, zie onder het topic Satmex of AMC 4.
pedraformosa

Berichtdoor jw » ma 23 nov 2015, 20:08

Teruglezend, klinkt een beetje belerend of misschien wel betweterig. Maar toch ...

Duidelijk. Maar, hoe dan ook, met een signaalsterkte van 49, zelfs 47, dBW moet je een aanmerkelijk sterker signaal hebben. Dus ergens is er iets niet goed. En dat is, helaas, aan jouw kant. Loop alles eens na, de kabel verbindingen (F-connectors) aan de LNB en de decoder. Staat de schotel inderdaad (nog steeds) perfect, perfect, gericht?

Waarom ik denk dat de ooraak bij jouw installatie ligt? Ik vergelijk jouw situatie met de mijne. Niet wat betreft BVN, want dat is in Europa probleemloos maar met een moeilijk - theoretisch gezien onmogelijk - te ontvangen signaal dus een veel slechtere situatie dan de jouwe.

Ik woon in Extremadura, West Spanje, ongeveer West 5 graden. Een van mijn schotels (slechts 110 cm offset) staat gericht op Astra 2 op 28,2 voor ontvangst van de Britse TV. De transponders waarop het signaal van de Britse TV (BBC en ITV) worden uitgezonden hebben een spot beam gericht op de UK. Er is wat verstrooiing over Nederland, Belgie, Frankrijk en West Duitsland maar houdt het wel mee op. Dus, voor mij in mijn situatie einde verhaal. Of toch niet? Ik heb (weliswaar bij heldere hemel, geen wolkje aan de lucht) twee dagen besteed aan het perfect uitrichten van die kleine schotel en ... bij heldere hemel ongestoorde ontvangst van BBC een en twee en ITV een, 2, 3 en 4. Ja, alle kabels vervangen, alle F-connectors vervangen en alles absoluut water- en dampdicht gemaakt. Komen er wat wolken aan de hemel dan houdt de BBC het al snel voor gezien. Worden die wolken grijs dan valt ITV HD weg en begint het tussen Astra 2 en mij ergens begint te regenen, einde verhaal.

Er zijn dus een aantal dingen die essentieel zijn voor de kwaliteit van ontvangst van satelliet TV. Een daarvan heb je niet in de hand, de atmosfeer. En omdat je praktisch horizontaal naar de satelliet kijkt zit er een hoop admosfeer tussen jij en de satelliet. Met alle mogelijke problemen van dien. De rest heb je zelf in de hand. Een goede LNB. Een gevoelige decoder, goede kabel met goede connecties en een perfect gerichtte schotel.

Sterkte ...
jw

Berichtdoor pedraformosa » ma 23 nov 2015, 20:48

Sorry, maar je vergelijkt hier twee totaal verschillende situaties met elkaar. Dat het materiaal 100 procent in orde dient te zijn en van goede kwaliteit is voor mij ook wel duidelijk.
De lage invalshoek is te danken aan het feit dat BVN de keuze laat vallen op een sateliet die voor het zicht hier zo laag boven de horizon staat en geenszins voldoet aan de eisen die men eraan mag stellen binnen het gebied dat deze zou moeten bestrijken.
Deze Eutelsat 113 west is de ook enige die hier deze problemen geeft. De andere satelieten waarop ik antennes gericht heb staan werken allemaal perfekt.
pedraformosa

Berichtdoor jw » di 24 nov 2015, 20:52

OK. Het is duidelijk. Dat de signaalsterkte die je kan krijgen maar niet krijgt ligt niet aan jou.
jw

Berichtdoor Banjoman » zo 20 dec 2015, 19:39

Hier in Ontario ook een zeer slecht signaal. Heb andere schotel, LNB, ontvanger, en kabels geprobeerd maar niets helpt. sommige dagen is het signaal goed, en dan zo ineens is het weg.
de zender "Hope" op de zelfde sateliet maar op een andere transponder is altijd wel goed.
Voor 2 Jan. 2015 was het signaal veel beter.
Ik wens jullie Prettige Kerstdagen en een voorspoedig Nieuw Jaar.
Banjoman

Berichtdoor Banjoman » ma 21 dec 2015, 23:46

Vandaag (maandag 21 December) was het kwaliteit signaal van:
BVN - in de morgen 10 - 15 S'middags om 17:00 uur 80 = 89.
Hope - s'morgens 68 - 70 s'middags 68 - 70
Kan iemand mij vertellen hoedat kan?
Het heeft de hele dag geregend,
Banjoman

Terug naar “%s” Amerika