BVN in zuid-Spanje en Portugal ontvangen

Re: BVN in zuid-Spanje en Portugal ontvangen

Berichtdoor jw » di 17 jul 2012, 17:34

Dit pluk ik net van de Canal Digitaal site:
Voor het uitzenden van programma's moeten omroepen auteursrechten betalen aan de auteursrechthebbenden. Voor de landelijke publieke omroep wordt dit alleen voor het gebied Nederland betaald.

CanalDigitaal verspreidt Nederland 1, 2 en 3 via de Astra 1-satelliet. De signalen van deze satelliet reiken tot ver buiten Nederland. De auteursrechthebbenden hebben echter geen toestemming gegeven om de programma's buiten Nederland te bekijken. Hierdoor is het noodzakelijk dat de uitzendingen van Nederland 1, 2 en 3 gecodeerd worden doorgegeven, waardoor een actieve -bij CanalDigitaal geregistreerde smartcard- nodig is.

Voor de ontvangst van Nederland 1, 2 en 3 heeft u geen abonnement nodig. U betaalt echter wel eenmalige registratiekosten per smartcard. Wilt u echter ook de beschikking hebben over de Nederlandse commerciële omroepen (RTL 4, 5, 7, SBS 6, Net5 en Veronica), kies dan voor tenminste het Basis-pakket.
Je kan dus NL 1, 2, 3 kijken zonder abonnement.
Alles beter dan BVN!
Dit Set-Top Box pakket heeft CD al in Februari verleden jaar afgeschaft voor nieuwe abonnees. Bovendien, de vraagsteller woont in België en is dus op een VTV abonnement aangewezen en VTV kent ook geen Set-Top Box abonnement.
Pindakaas. Helaas.
Dit bericht is geschreven als forumlid, tenzij ondertekend als moderator.
Voor leden met ontvangst/schotel installatie vragen/problemen is het handig als zij hun locatie vermelden.
jw

Berichtdoor Nitram » do 19 jul 2012, 21:55

Veel informatie voor te verwerken. Dank aan allen voor deze :)
Wat Canal Digitaal betreft moet ik melden dat volgens mij ik daar niet op geabonneerd kan worden, omdat men een geldig adres in Nederland moet bezitten, dus als Belg niet aan de orde. Tenzij dat ik mij vergis natuurlijk!
Nitram

Berichtdoor R.T Portugal » do 19 jul 2012, 23:37

Twee jaar geleden voordat wij naar Portugal verhuisden hebben wij bij de Praxis een complete schotelset gekocht voor 64 euro (schotel 6o cm incl fta decoder) prima om bvn te ontvangen. Achteraf toch wel spijt dat we niet meer geld hebben uitgegeven op een canaal digitaal ding aan te schaffen om niet afhankelijk te zijn van BVN maar keuzemogelijkheid willen hebben. Soms goedkoop is ergenis. :oops:
R.T Portugal

Berichtdoor jw » vr 20 jul 2012, 12:18

@ RT, ergens permanent wonen is wat anders dan een paar maanden met een camper rondtrekken en in het eerste geval kan ik me goed voorstellen dat de behoefte aan een breder Nederlandstalig TV aanbod toeneemt. Dus, voor hen die permanent buiten Nederland/België wonen kan een CD/VTV abonnement een prettige aanvulling/vervanging zijn van het BVN aanbod en dat is, waar, als afspiegeling van het actuele Nederlandse en Vlaamse TV aanbod in de zomermaanden nu eenmaal aan de karige kant met naar mijn smaak een overdosis sportcommentaar.

Voor de Nederlanders en Belgen (Vlamingen) die in Europa wonen is de oplossing simpel. Neem een abonnement op Canal Digitaal of Vlaanderen TV. Het enige wat je daar voor nodig hebt is een postadres in Nederland/België en een bankrekening in Nederland/België. Dat hoeft geen eigen adres tezijn en het hoeft ook geen eigen bankrekening te zijn. Dat kan net zo goed van familie of vrienden zijn.

Alle zenders zitten op dezelfe satelliet als BVN (Astra 1) dus het enige wat je aan de hardware kant moet gebeuren is het vervangen van de FTA ontvanger door een ontvanger die het signaal van Canal Digitaal of Vlaanderen TV kan decoderen.

Het is niet handig, zeker voor mensen die niet in Nederland of België wonen het abonnement rechtstreeks bij CD/VTV af te sluiten en daar ook de decoder aan te schaffen.
Ten eerste, CD/VTV zijn zo behulpzaam de hele handel (buiten- en binnengebeuren) te installeren. Voor het buitengebeuren misschien handig als je in Nederland/België woont maar niet echt als je - bijvoorbeeld - in Zuid Portugal woont.
Ten tweede, de decoder die door CD/VTV geleverd wordt is, voorzichtig uitgedrukt, een onding.

De oplossing is simpel:
1. Heb je nog een eigen bankrekening in Nederland/België en kom je nog wel eens in Nederland/België, ga dan bij je volgende bezoek bij een van de CD/VTV dealers langs. Daar kan je op vertoon van een geldig legitimatiebewijs terplekke een abonnement afsluiten, de decoderkaart en een geschikte decoder kopen. Niet die Philips dus!! De dealer activeert de kaart meteen voor je dus zodra je weer thuis bent, decoder omwisselen, kaart erin en kijken maar.
2. Heb je nog een eigen bankrekening in Nederland/België maar kom je zelden tot nooit in Nederland/België, vraag dan een familielid/vriend bij een van de CD/VTV dealers langs te gaan. Abonnement komt op hun naam, ivm de legitimatie, voor de rest zie 1.
3. Heb je géén eigen bankrekening in Nederland/België en kom je zelden tot nooit in Nederland/België, vraag dan een familielid/vriend bij een van de CD/VTV dealers langs te gaan. Abonnement komt op hun naam, ivm de legitimatie, en het abonnementsgeld wordt van hun bankrekening afgeschreven. Netjes voorschieten en/of terugbetalen en voor de rest zie 1.

Als het je echt om Nederlandstalige programmas gaat hou er dan rekening mee dat het aanbod daarvan beperkt is. Kijk eens op http://gids.omroep.nl en je ziet dat het overgrote deel van de programmas op de commerciële zenders ingekochte buitenlandse, programmas zijn.

Maar, als je ook HD wilt is het allemaal niet meer zo simpel.
Het abonnement afsluiten en een HD decoder kopen is net zo simpel als hierboven. Maar het buitengebeuren verandert nogal. Zolang je nog een beetje in de buurt van Nederland/België zit heb je alleen een wat grotere schotel, pakweg 80 cm, of een aangepaste schotel voor de ontvangst van meer dan één satelliet nodig en een duo LNB zoals CD/VTV die aanbieden. Maar als je, bijvoorbeeld, in Zuid Portugal woont dan red je het daar niet mee. Daar heb je voor een goede ontvangst van Astra 3B tenminste een 110 cm (horizontaal gemeten en niet zoals ze in Spanje en Portugal gewend zijn verticaal gemeten!) schotel voor nodig:

Afbeelding

En vergeet dan die standaard CD/VTV duo LNB maar want die voldoet voor die locatie nauwelijks. Ergo, twee schotels, 60 cm voor Astra 1 en 110 cm voor Astra 3. Diseqc schakelaar ertussen en, Bingo.

Voor mensen die een paar maanden met een camper rondtrekken echter niet zo handig dat zeulen met een 110 cm schotel, lijkt mij.
Voor leden met ontvangst/schotel installatie vragen/problemen is het handig als zij hun locatie vermelden.
jw

Berichtdoor mcoemans70 » vr 03 aug 2012, 21:53

Prima Informatie hierboven beschreven. Het is ook mogelijk om een CD kaart van huis mee te nemen als het om een tijdelijk verblijf gaat.

Prettige dagen
mcoemans70

Berichtdoor jw » vr 03 aug 2012, 21:56

Ging het niet juist daarover?
jw

Terug naar “%s” Europa